Direktlänk till inlägg 8 januari 2011

Kan Gud vara en moder i himlen?

Av elisel - 8 januari 2011 21:19

Jag undrar varför alla inom svenska kyrkan  tar för givet att Gud är en man.

På jorden är det ju kvinnan som är havande och föder fram barnen.

Så varför heter det då vår fader i himlen.

Skulle det inte lika gärna kunna heta vår moder i himlen.


Jag funderar också på hur bönen fader vår skulle bli om vi döpte om den till moder vår.

 
 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

18 januari 2011 19:26

Hej,
tack för din kommentar hos mig

Och ja..håller med om, att varför kyrkor tar för givet att Gud är en man
Eftersom det är kvinnan som är havande och föder barnen / nya liv
så det vore ju mera logiskt om Gud var en kvinna...
intressant tanke...

Ska nu fortsätta att titta i din intressanta blogg
och jag kommer att fortsätta att titta in här hos dig också
Ha det så gott

http://ingermaryissa1.blogg.se

elisel

22 januari 2011 17:28

Hej
Du har en mycket fin och läsvärd blogg tycke rjag.
Visst vore de tlogiskt om Gud vore en kvinna.

 
Staffan

Staffan

8 augusti 2013 14:15

Hej! Det var kul att hitta er diskussion här när man googlade lite. Det finns en församling som tror på Moder Gud som Bibeln vittnar om. kolla gärna in vår hemsida gudsforsamling.se!

http://gudsforsamling.se

elisel

1 september 2013 13:07

Tack för länken

 
Staffan

Staffan

1 september 2013 00:26

Hej! Visst finns Moder Gud i Bibeln, vid sidan om Fader Gud. Guds församling är en internationell församling som tror på Moder! Kolla in vår hemsida www.gudsforsamling.se!

http://gudsforsamling.se

elisel

1 september 2013 13:07

Tack! Det var roligt att du tog dig tid att svara. Ska kolla länken.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av elisel - 14 mars 2019 14:35

Jag har inte skrivit på ett tag. Syrran har gått i behandling för bröstcancer senaste året. Hennes son som haradhd har inte fixat det. Han har varit på psyket. Jag har fått finnas där för båda. Bekantskapskretsen har blivit rikare. Nu är de kvar, de ...

Av elisel - 18 september 2013 21:37

Alla hushåll borde ha en bok. Healingkoden heter den boken. Den är skriven av Alexander Loyd oc h Ben Johnsson. På framsidan står det att boken handlar om sex minuter för att läka orsaken till dina problem med hälsa och relationer. Trams, tänkt...

Av elisel - 3 september 2013 22:32

Ingen i det här landet kan ha undgått att veta att Anna Wahlgrens dotter har gett ut en bok. Boken heter Felicia försvann. Boken ska även bli pjäs på stadsteatern. Jag tror att den pjäsen kommer att minska medelåldern radikalt bland teaterbesökarna...

Av elisel - 1 september 2013 13:08

Alla barn har säkert någon gång funderat över om eras föräldrar verkligen är deras riktiga föräldrar.   I dagarna har det kommit ut en bok om den unga flickan Myra som plötsligt får reda på att hon är adopterad.   Boken är utgiven på det spec...

Av elisel - 21 februari 2011 22:17

Det är som om jag skriver inre böcker varje dag. När jag möter människor och ser nya platser går jag ut och in i och ur olika handlingar. Jag tänker att varje plats och varje människa är en bok. Men jag hinner inte skriva alla böcker jag möter inom...

Ovido - Quiz & Flashcards