Direktlänk till inlägg 5 februari 2011

Jag är sämst i allt

Av elisel - 5 februari 2011 23:34

I går ringde han igen min lille sladdbror.

Först var han så glad. Han berättade att han bowlat med två kompisar.

Men sen blev han plötsligt så ledsen på rösten.

- Jag fick sämst poäng, sa han.

- Men det är väl inte så allvarligt att förlora i bowling, sa jag.

- Jo men jag är sämst i allt. Jag får sämst poäng i livet, sa han.

Jag började prata om att han är världens bästa lillebror och morbror och hur mycket han betyder för oss alla. Men det hjälpte inte.

Då hörde jag en liten röst inom mig.

Nu måste du sluta prata runt omkring. Lyssna i stället, sa den.

- Jag är annorlunda, sa han.

- Ja, sa jag bara.

Då blev han tyst en lång stund. Lägger han på nu? tänkte jag. Han är ju så känslig.

- Allting är så svårt för mig. Jag har läst gamla kontaktböcker. Jag lärde mig inte så fort som andra barn när jag var liten. Jag hade blöja tills jag var fem. Jag förstod inte att man skulle kissa på toaletten när man är kissnödig. Det är ovanligt, sa han.

Hans röst hackade sig.

- Ja dom flesta barn blir av med blöjan tidigare än så, höll jag med.

Han suckade lite.

- Du håller med om att jag är annorlunda, sa han.

- Du är världens bästa lillebror, sa jag.

- Jag ville bara tända och släcka lampor hela tiden när jag var fem år fortsatte han.

- Ja du önskade dig lampor i julklapp, sa jag.

Då började han fnissa.

- Vad skulle jag med lampor till?

- Ja vad skulle du med lampor till? frågade jag och började också fnissa.

Sen fnissade vi en  bra stund.

- Nej, sa min lillebror bestämt. Nu måste vi lägga på. Om en minut är det Rikard Olsson på teve(Vem vet mest, följer han varje avsnitt).


Funderar på hur man ska hjälpa honom att komma över den där känslan av att vara sämst.

Livet är inte lätt för någon i tretton-fjorton års åldern och allra minst för en liten kille med diagnosen autismliknande tillstånd.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av elisel - 14 mars 2019 14:35

Jag har inte skrivit på ett tag. Syrran har gått i behandling för bröstcancer senaste året. Hennes son som haradhd har inte fixat det. Han har varit på psyket. Jag har fått finnas där för båda. Bekantskapskretsen har blivit rikare. Nu är de kvar, de ...

Av elisel - 18 september 2013 21:37

Alla hushåll borde ha en bok. Healingkoden heter den boken. Den är skriven av Alexander Loyd oc h Ben Johnsson. På framsidan står det att boken handlar om sex minuter för att läka orsaken till dina problem med hälsa och relationer. Trams, tänkt...

Av elisel - 3 september 2013 22:32

Ingen i det här landet kan ha undgått att veta att Anna Wahlgrens dotter har gett ut en bok. Boken heter Felicia försvann. Boken ska även bli pjäs på stadsteatern. Jag tror att den pjäsen kommer att minska medelåldern radikalt bland teaterbesökarna...

Av elisel - 1 september 2013 13:08

Alla barn har säkert någon gång funderat över om eras föräldrar verkligen är deras riktiga föräldrar.   I dagarna har det kommit ut en bok om den unga flickan Myra som plötsligt får reda på att hon är adopterad.   Boken är utgiven på det spec...

Av elisel - 21 februari 2011 22:17

Det är som om jag skriver inre böcker varje dag. När jag möter människor och ser nya platser går jag ut och in i och ur olika handlingar. Jag tänker att varje plats och varje människa är en bok. Men jag hinner inte skriva alla böcker jag möter inom...

Skapa flashcards