Alla inlägg under september 2013

Av elisel - 18 september 2013 21:37

Alla hushåll borde ha en bok.

Healingkoden heter den boken. Den är skriven av Alexander Loyd oc h Ben Johnsson.

På framsidan står det att boken handlar om sex minuter för att läka orsaken till dina problem med hälsa och relationer.

Trams, tänkte jag första gången jag läste det.

Ytterligare en bok i självcoaching och bli din egen lyckas smed land liksom.

Jag köpte den inte.


Men sedan fick jag den i present, skickad på posten av min gamla moster. I brevet skrev hon att denna bok hjälpt henne att bli av med sin mångåriga migrän.

Jag lät boken ligga. Jag har viktigare saker för mig tänkte jag.


Men så hamnade vi i sjukdoms kaos. Barnen drog på sig än det ena än det andra. Det var sömnlösa nätter hit och dit och vi hade ett dödsfall i vänkretsen också som tog hårt på oss.

En natt låg jag vaken och bad.

Läs Healingkoden, var det som om en röst inom mig sa.


Jag tog boken. Skeptsikt läste jag. Sedan läste jag med allt större respekt.

Det här är inte en självhjälpsbok i den vanliga bemärkelsen.

Författarna tar upp na aspekter av hälsa och sjukdom. De betonar också att människans förhållande till Gud är viktig för läkning. Bönens kraft har alltid varit viktig.

Det finns också healingkoder i boken.


Vi började göra healingkoderna tillsammans. Man riktar fingrarna mot bestämda punkter i kroppen,sex-sju centimeter från punkterna.

Övningarna gjorde oss lugnare. Ena barnet som en tid drömt mardrömmar började sova lugnare.

Vi fann också ett lugn i vår sorg efter vår vän.


Jag kan inte i ett blogginlägg göra boken full rättvisa. Den finns i pocket, den är inte dyr.

Skall du äga en enda bok, så är det den du ska äga.

Den kommer att ge dig mer tillbaka än vad alla böcker du hittills ägt gjort



Av elisel - 3 september 2013 22:32

Ingen i det här landet kan ha undgått att veta att Anna Wahlgrens dotter har gett ut en bok.

Boken heter Felicia försvann. Boken ska även bli pjäs på stadsteatern. Jag tror att den pjäsen kommer att minska medelåldern radikalt bland teaterbesökarna.

Man brukar annars säga att de främsta teaterbesökarna är sexuellt otillfredställda kvinnor i femtioårsåldern. I det här fallet lär det nog bli en vädig fart på småbarnsmammorna i tjugofem-trettioårs åldern. Anna Wahlgren är ju främst känd för sin bok om barnuppfostran.


Jag känner inte Felicia.

Jag känner inte heller Anna Wahlgren.


Jag har barn men har aldrig läst barnuppfostringsböcker och då inte heller Barnaboken av Anna Wahgren.

Jag har heller aldrig tillbringat tid på föräldraforum.

Min tid har jag tillbringat tillsammans med barnen.


Jag vet inte om Barnaboken är något att ha eller inte.


Men en sak vet jag.

Jag tycker synd om Anna Wahlgren. Hon är gammal och hon lever och Felicia verkar önska livet ur henne. Det finns en begravning med i boken. Det är som ett symboliskt modersmord som äger rum inför hela svenska folket. Många människor gör nog symboliskt upp med sin mor eller far eller med både far och mor.

Men bör denna uppgörelse och i detta fall så hatfyllda få göras i en bok, på en teaterscen och hör och häpna på altare i svenska kyrkor.


Jag tycker ännu mer synd om Felicia än om Anna Wahlgen. För hatet kan aldrig göra en människa fri. Felicia är snart femtio år gammal och ändå pratar hon om hatet som en rättighet.


Jag är medlem i svenska kyrkan. Jag är troende. Jag är troende och undrande inför den svenska kyrka som jag tillhör.

Flera kyrkor runtomkring Stockholm har upplåtit sina lokaler, ja även det heliga altaret till Felicia. Felicia har där fått tala fritt om rätten att inte försonas och om rätten att inte förlåta.


För mig som kristen är förlåtelsen det centrala i hela kristendomen. Om vi inte kan förlåta och om vi inte kan försonas, ja då blir det mycket svårt att leva med varandra.


Felicia har stått oemotsagd.


Jag anser att kyrkans personal skulle sagt att sådana föredrag hör inte hemma i deras lokaler.

Jag anser också att som kristen skulle man ifrågasätta hur Felicias egna barn, syskon och mamman Anna Wahlgren som faktiskt lever mår i detta.


För mig är att vara kristen att handla gott. Det är inte alltid lätt. Ibland kan man ha intentionen att vara god, men det leder inte riktigt dit.


Men ett föredrag i kyrkan om att inte försonas om att ha rätt att hata sin mor kan aldrig, aldrig leda till något gott.

En sådan kyrka måste på djupaste allvar begrunda sin värdegrund.

Av elisel - 1 september 2013 13:08

Alla barn har säkert någon gång funderat över om eras föräldrar verkligen är deras riktiga föräldrar.


I dagarna har det kommit ut en bok om den unga flickan Myra som plötsligt får reda på att hon är adopterad.


Boken är utgiven på det specialpedagogiska förlaget Nypon och kan därför även läsas av människor med lässvårigheter.


Boken ställer en del existensiella frågo på ett enkelt sätt.


Vad är riktiga föräldrar?

Är blod tjockare än vatten?

Hur känns det att älska sitt barn men inte ha förmågan att ta hand om det?


Köp boken här

http://www.nyponforlag.se/lattlast-pa-svenska/nivaindelning/vem-ar-myras-pappa/

Ovido - Quiz & Flashcards